Ludwig van Beethovenin viimeisiin kuuluva orkesteriteos Missa solemnis koetaan vihdoin Oulussa torstaina 2.3. Teosta voidaan pitää Beethovenin uran ja elämän huipentaneena teoksena. Samaan aikaan yhdeksännen sinfonian kanssa valmistunutta Juhlallista messua vuodelta 1823 on verrattu J.S. Bachin suuriin messuihin, mutta sen dramaattisuudessa on nähty enemmänkin oopperallisia kuin uskonnollisia piirteitä, joten sitä esitetään useammin konserttisalissa kuin kirkossa.

Suursatsaus kuullaan brasilialaisen, jo muutaman kerran aiemmin Oulussa vierailleen kapellimestarin Eduardo Strausserin johdolla. Kestoltaan noin puolitoistatuntinen teos vaatii poikkeuksellisen ison esityskoneiston, ja orkesterin lisäksi lavalla kuullaankin suurta sinfoniakuoroa, joka koostuu virolaisesta Kristi Jagodin valmentamasta Voces Tallinn -kuorosta sekä oululaisesta Mihkel Kolditsin kokoamasta ja valmentamasta projektikuorosta. Missa solemnis -konsertin solisteina laulavat kotimaisen oopperakentän kantavat voimat, Oulun Taikahuilussa ihastuttanut sopraano Silja Aalto, mezzosopraano Jeni Packalen, tenori Jussi Myllys sekä baritoni Nicholas Söderlund.

Maaliskuun toisessa kausikonsertissa Olipa kerran Italia (torstai 30.3.) lähdetään mielikuvitusmatkalle Italiaan. Englantilainen Gabriella Teychenné johtaa tuolloin Italiasta inspiroitunutta, vaan ei välttämättä autenttisesti italialaista musiikkia. Heti konsertin aluksi kuullaan wieniläisen Franz Schubertin alkusoitto, joka on kuin ilmetty kopioi aikansa suosituimman oopperasäveltäjän Gioachino Rossinin tyylistä. Myös Hugo Wolf pyrki sisilialaisuuden ytimeen italialaisella serenadilla. Pjotr Tšaikovskin dramaattisin orkesteriteos Francesda da Rimini taas kertoo Dante Alighierin innoittaman tarinan helvetissä kärsivästä kaunottaresta.

Konsertin solistinumero vie keskelle saapasmaan kansanlauluja ja tarinoita. Tosin vain osa Luciano Berion Folksongs-sarjan lauluista perustuu vanhoille kansanmelodioille. Muutamat ovat sepitettä säveltäjän omasta päästä, ja osa pikemminkin parodioi niitä. Berion esitetyimmän ja rakastetuimman konserttikappaleen solistiksi saapuu Oulussa debytoiva, hiljattain Wienin Valtionoopperaan kiinnitetty mezzosopraano Virginie Verrez.

Maaliskuussa Oulun Musiikkijuhlilla

Oulu Sinfonia on esiintynyt Oulun Musiikkijuhlilla vuosittain festivaalin historian ajan. Svängfonia-konsertissa (torstai 16.3.) kuullaan huuliharppukvartetti Svängin musiikkia sinfonisesti. Konsertin johtoteemana on tango, mutta musiikillinen matka ylittää tyylirajat. Torstaina 23.3. päästään nauttimaan Samuli Edelmannin Vaiheet-albumin koskettavista lauluista orkesterin kanssa. Samuli Edelmann julkaisi vuonna 1997 kulttimaineeseen nousseen albumin, joka sisälsi hänen isänsä Toni Edelmannin sävellyksiä mm. Johann Wolfgang von Goethen, Hermann Hessen ja William Shakespearen teksteihin.

Kevään kamarisarja jatkuu

Maaliskuussa jatkuu myös Oulu Sinfonian Kamarimuusikoiden kevään kamarisarja. Perjantaina 3.3. kamarimuusikot suuntaavat Oulun Ammattikorkeakoulun Poijusaliin, jossa konsertti soi klo 18 alkaen. Sama konsertti kuullaan lauantaina 4.3. Oulun Musiikkikeskuksen Tulindbergin salissa klo 15 alkaen. Kamarikonsertteihin on vapaa pääsy. Konserttien teokset sijoittuvat ajanjaksolle 1800-luvun puolivälistä 1900-luvun puoliväliin. Kuulija kulkee kuulokuvien matkan romanttisten ja impressionististen melodioiden mukana.

Teksti: Oulu Sinfonia
Kuva: Virginie Verrez, c Dario Acosta