Oulu Sinfonian kevään kausisarja jatkuu torstaina 30.3. Olipa kerran Italia -konsertin myötä. Konsertissa palataan italialaisen kevään teemaan. Solistina laulaa ranskalaissyntyinen, ylistäviä arvioita saanut mezzosopraano Virginie Verrez. Wienin valtionoopperan solistikaartiin kuuluva Verrez on kuluvalla kaudella debytoinut Bordeaux’n oopperan Madama Butterflyn Suzukin roolissa, ja lähikausilla luvassa on debyytti La Scalassa. Konsertin johtaa kapellimestari Gabriella Teychenné.

Konsertti vie kuulijan mielikuvitusmatkalle Italiaan – olkoonkin, että kaikki musiikki ei ole alkujaan italialaista. Avausnumero, wieniläisen Franz Schubertin Alkusoitto D-duuri D 590, on saanut inspiraationsa aikansa suosituimman oopperasäveltäjän Gioachino Rossinin tyylistä ja on Schubertin ensimmäinen yritys säveltää oopperaa italialaiseen tyyliin. Tähän viittaa myös teoksen lisänimi In the Italian Style. Teos ei kuitenkaan koskaan päätynyt oopperaan asti, vaikka Schubert noin 20 oopperaa sävelsikin.

Konsertin solistinumero tarjoilee kuulijalle kansanlauluja ja tarinoita eri puolilta Eurooppaa. Virginie Verrez tulkitsee italialaisen Luciano Berion alkujaan vaimonsa, mezzosopraano Cathy Berberian poikkeuksellisen laajalle ja moni-ilmeiselle äänelle säveltämän kansanlaulujen sarjan (Folk Songs) vuodelta 1964. Mukana on alkuperäisiä sävelmiä Yhdysvalloista, Armeniasta, Ranskasta, Italian Sisiliasta ja Sardiniasta sekä Azerbaidjanista – ja kaksi Berion omaa ”kansansävelmää”. Orkesteri on ilmeikäs, värikäs ja tarvittaessa riehakas, kuten laulusolistikin. Ei liene yllätys, että sarja on Berion suosituin teos. Virtuoosisuutensa, eloisuutensa, laulullisuutensa ja huumorinsa ansiosta se on mainio osa Oulu Sinfonian italialaista kevättä.

Hugo Wolf puolestaan pyrki sisilialaisuuden ytimeen Italialaisella serenadilla. Wolff kirjoitti ensimmäisen version jousikvartetille, palasi myöhemmin sen pariin ja teki version orkesterille. Molemmilla kierroksilla hän suunnitteli moniosaista sarjaa onnistumatta sitä toteuttamaan. Italialaisuus liittyy teoksessa ennen kaikkea sen alkuperäiseen inspiraatioon novellikohtauksesta, mutta voisi viitata laululliseen melodiaankin. Teos sisältää runsaasti solistisia osuuksia alttoviululle. Niiden tulkkina kuullaan Oulu Sinfonian alttoviulun äänenjohtajaa Johanna Tuikkaa.

Konsertin päättää Pjotr Tšaikovskin dramaattisin orkesteriteos, Francesda da Rimini. Dante Alighierin Jumalaisen näytelmän innoittama teos kertoo tarinan helvetissä kärsivästä kaunottaresta. Tämä harvoin esitetty teos on yksi kapellimestari Teychennén lempiteoksistaan, ja hän iloitseekin saadessaan johtaa sen Oulussa. ”Teos on säveltäjälleen tyypillisesti täynnä melodraamaa ja mielikuvia. Siinä voi kuulla musiikillisen kuvauksen helvetin toisesta piiristä, jossa on myrskyjä ja traagisuutta. Sitten toisaalta on kahden rakastavaisen välillä oleva rakkausteema: kaunis, romanttinen melodia, josta orkesteri voi vain nauttia”, kuvailee Teychenné.

Teksti: Oulu Sinfonia
Kuva: Virginie Verrez, c Dario Acosta

Olipa kerran Italia
Torstai 30.3. klo 19, Madetojan Sali

Gabriella Teychenné kapellimestari
Virginie Verrez mezzosopraano
Johanna Tuikka alttoviulu
Oulu Sinfonia

Ohjelma:
Franz Schubert: Alkusoitto D-duuri D 590 ”In the Italian Style”
Luciani Berio: Folksongs
Hugo Wolf: Italian Serenade

Pjotr Tšaikovski: Francesca da Rimini op.32