Oulu Sinfonian kevätkauden toinen kausikonsertti (Yli rajojen to 13.2.) esittelee oululaisille todellisen musiikin kymmenottelijan, parhaiten kitaristina tunnetun Marzi Nymanin säveltämän uutuusteoksen, viulukonserton. Nymanin viulukonsertto sai kantaesityksensä viime syyskuussa Tapiola Sinfoniettan kanssa, mutta Oulussa teoksesta kuullaan sinfoniaorkesterille laajennetun version ensiesitys. Teoksen viulusolistina esiintyy kantaesityksenkin soittanut Antti Tikkanen, jolle teos on omistettu. Teoksen kolmas osa on kirjoitettu Jaakko Kuusiston muistolle.
Kiinnostus klassisen musiikin ilmaisuun on näkynyt sekä Nymanin kasvavassa teosluettelossa että paluuna Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan sävellysoppilaaksi. Vaikka hän onkin kirjoittanut jo aiemmin orkesteri- ja kamarimusiikkiteoksia erilaisille kokoonpanoille, nyt oli aika tehdä jotain toisin. ”Törmäsin seinään, kun tajusin, etten osaa juurikaan säveltää. Ymmärsin, että myös käsityöläispuoli säveltämisessä oli opeteltava”, kertoo Nyman. Oivallus vei aluksi satsiopin pariin ja sitten säveltäjä Eero Hämeenniemen oppilaaksi. Opettajaansa Nyman kiittää tärkeästä tuesta myös viulukonserton sävellysprosessissa.
”Jazz-viitteitä heläyttelevä konsertti alkaa Claude Debussyn herkullisen harmonisella sekä sulotuoksuin kuorrutetulla kuvauksella keväästä. Tämän jälkeen siirrymme Marzi Nymanin uuden viulukonserton tajuntaa taivuttelevan, loisteliaan ja rytmisesti leikkisän maailman pariin. Väliajan jälkeen vuorossa on klassisen musiikin ehkä yksi grooveimmista kappaleista, jolla on todennäköisesti epägroovein nimi: Kolmiosainen sinfonia – pieni maistiainen Igor Stravinskyn musiikkiin, jota kuullaan lisää myöhemmin keväällä.”, kuvailee ohjelmaa konsertin kapellimestari Rumon Gamba.
Claude Debussy sävelsi useita kevätaiheisia sävellyksiä, konsertin alkuun kuultava orkesteriteos Printemps (Kevät) on yksi varhaisimmista. Se on syntynyt vuonna 1885 Roomassa, jonne Debussy voitti opintomatkan edellisenä vuonna konservatorion Prix Rome -kilpailussa. Debussy ei lainkaan viihtynyt Italian pääkaupungissa ja kulutti kaiken aikansa omassa huoneessaan lukien Wagnerin Tristanin ja Isolden partituuria ja säveltäen kevätaiheista orkesteriteosta. Alkuperäinen versio orkesterille ja sanattomalle kuorolle katosi mystisesti, mutta pianopartituuri säilyi. Sen pohjalta Debussy teki kaksiosaisen orkesteriversion Henri Büsserin kanssa vuonna 1912.
Konsertin lopuksi kuultava Igor Straviskyn Kolmiosainen sinfonia on sävelletty vuonna 1945. Vastustettuaan Debussyn lailla ankarasti ohjelmallista musiikkia Stravinsky kuvaili yllättäen 1960-luvulla vastentahtoisen sinfoniansa olevan kuvaus toisesta maailmansodasta. Hän selitti tarkkaan, mitä uutisfilmejä oli katsonut, kuinka ensimmäisessä osassa soditaan Aasiassa ja viimeisessä Euroopassa, mutta totesi kaiken tämän jälkeen: ”Se siitä. Huolimatta siitä, mitä sanoin, Sinfoniassa ei ole ohjelmaa. Säveltäjät yhdistävät säveliä. Siinä kaikki. Miten ja missä muodoissa tämän maailman asiat tulevat ilmaistuksi musiikissa, ei ole säveltäjän vallassa.”
Teksti: Oulu Sinfonia
Kuva: Antti Tikkanen, c Noora Isoeskeli
To 13.2.2023 klo 19
Madetojan sali
Rumon Gamba kapellimestari
Antti Tikkanen viulu
Oulu Sinfonia
Ohjelma:
Claude Debussy: Kevät
Marzi Nyman: Viulukonsertto
—
Igor Stravinsky: Kolmiosainen sinfonia