Suomalainen taidemusiikki on kautta historian rakentunut näyttämömusiikin varaan. Tämä seikka näkyy ja kuuluu Oulu Sinfonian Suomi, oopperamaa -konsertissa torstaina 2.12. Konsertissa koetaan läpileikkaus kotimaisen oopperan historiasta alkaen sen varhaisvaiheista päättyen 2000-luvun musiikkiin.

Oulun oopperakonsertti syntyi bassobaritoni Nicholas Söderlundin aloitteesta. Hänet oli alunperin kiinnitetty Beethovenin Missa Solemniksen solistiksi, mutta produktiota piti koronan takia siirtää ensin kerran ja sitten toisen kerran. Monien vaiheiden jälkeen Söderlund ehdotti orkesterille vaihtoehdoksi kotimaisen oopperamusiikin konserttia.

”Olen jo pitkään halunnut laulaa suomalaista oopperaa myös sinfoniakonsertissa”, Söderlund sanoo. ”Se on niin lähellä sydäntäni. Minulle on osunut paljon rooleja nimenomaan suomalaisissa oopperoissa. Erityisen hienoa on, että konsertille löytyi paikka läheltä itsenäisyyspäivää.”

Kuningas, Kortekangas ja Karvalakkiooppera

Söderlund valikoi konserttiin musiikkia, joka kattaisi suomalaisen oopperan historiaa ja sen ominaispiirteitä. Ohjelmassa on musiikkia aina Fredrik Paciuksen vuonna 1852 valmistuneesta Kaarle Kuninkaan metsästyksestä vuonna 2007 valmistuneeseen Olli Kortekankaan Isän tyttöön.

”Materiaalia, josta valita, on aivan valtavasti. Johonkin se rajaus oli vedettävä. Kaarle Kuninkaan metsästys on minulle läheinen, koska se oli debyyttini Suomen Kansallisoopperassa ja Joonas Kokkonen oli itsestään selvä valinta konsertin keskeiseksi säveltäjäksi.”

Kokkosen syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta, mikä on myös näkynyt sinfoniaorkestereiden ohjelmistoissa säveltäjää muistavilla esityksillä. Häntä pidetään yhtenä 1900-luvun merkittävimmistä suomalaissäveltäjistä, ja hänen hänen asemansa sekä Suomen Akatemian jäsenenä että Teosto ry:n ja Suomen säveltäjien puheenjohtajana vaikutti suuresti suomalaisen musiikkielämän kehitykseen.

Konsertissa kuullaan aarioita Kokkosen tunnetuimmasta teoksesta Viimeiset kiusaukset. Herätysliikkeen johtohahmosta, maallikkosaarnaaja Paavo Ruotsalaisen elämästä kertova ooppera oli heti valmistuttuaan vuonna 1975 sensaatiomainen menestys, joka toi Kokkosen koko kansan tietoisuuteen.

Konsertissa kuullaan myös aaria niinikään 1970-luvulla valmistuneesta Aulis Sallisen Punaisesta viivasta. Kokkonen ja Sallinen olivat aikanaan niin suosittuja jopa tavallisten suomalaisihmisten keskuudessa, että nuori säveltäjäpolvi pilkkasi heidän teoksiaan karvalakkioopperoiksi.

”Se oli hieno vaihe suomalaisen oopperan historiassa, ja sen vaikutukset näkyvät edelleenkin siinä, kuinka suosittua ooppera Suomessa on”, Söderlund sanoo. ”Tätä vaihetta ei voi suomalaisen oopperan konsertissa sivuuttaa. Itse olen kovasti Sallisen ja Kokkosen fani.”

Aarioiden lisäksi Oulu Sinfonia esittää instrumentaalinumeroina välisoiton Erkki Melartinin oopperasta Aino. Illan päättää Joonas Kokkosen vuonna 1970 syntynyt neljäs sinfonia, joka on hänen sinfonioistaan luultavasti esitetyin.

Teksti: Jaani Länsiö
Kuva: Arto Arvilahti

Suomi, oopperamaa

to 2.12.2021 klo 19, Madetojan sali
Kaapo Ijas kapellimestari
Helena Juntunen sopraano
Nicholas Söderlund bassobaritoni

Tapahtumat ennen konserttia

to 2.12. klo 18.30, Ravintola Preludi
Kimmo Pihlajamaa haastattelee illan taiteilijaa. Vapaa pääsy.