Star Wars – A New Hope -konserttien (17. ja 18.3.) kapellimestari Stefan Geiger johtaa nyt ensimmäistä kertaa konserttia Suomessa. Geiger on aiemmin johtanut lukuisia orkestereita eri puolilla maailmaa ja on kotonaan niin sinfonisten ohjelmistojen kuin elokuvakonserttienkin maailmassa.

”Olen ihan tavallinen kapellimestari ja työskentelen suurimman osan ajasta sinfonisten ohjelmistojen parissa”, naurahtaa Geiger. ”Elokuvakonsertteihin tutustuin jo opiskeluaikana. Musiikinhistorian professorimme toi meille Lotte Reinigerin Prinssi Ahmedin seikkailut -elokuvan, sen partituurin, ja kaikki tehtiin yhteen. Prinssi Ahmedin seikkailut on vanhin säilynyt pitkä animaatio, ja se on tehty vuonna 1926. Opettaja rakensi meille oppilailleen hyvin vahvan musiikillisen pohjan”, Geiger jatkaa.

Nykyään Geiger tekee muutaman elokuvaprojektin vuodessa. Hän aloitti mykkäelokuvien parissa, ja yksi alkuajan ohjelmistosta oli Fritz Langin Metropolis. Tutuiksi ovat tulleet myös Sergej Eisensteinin Panssarilaiva Potemkin sekä lukuisat Buster Keatonin komediat. Vuosien mittaan ohjelmisto on laajentunut mm. John Williamsin säveltämiin elokuviin, esimerkkeinä juuri nyt nähtävä Star Wars – A New Hope sekä E.T. ”Esimerkiksi Tähtien sota -elokuvat sopivat todella monenlaisille yleisöille: perheille, elokuvafaneille ja klassisen musiikin ystäville”, Geiger pohtii.

Elokuvamusiikki on haaste ja hyvää harjoitusta kapellimestareille: ”Klassisessa konsertissa kapellimestari hallitsee tempoja, on tempon kuningas, ja esimerkiksi solistilla on tilaa loistaa vapaasti. Elokuvakonserteissa kapellimestari onkin elokuvan orja. Tempojen suhteen on työskenneltävä paljon täsmällisemmin. Elokuvassa on ikään kuin kaksi aikajanaa: elokuvan oma aika, joka etenee sekunteina ja kuvina. Samaan aikaan musiikilla on oma aikajanansa, joka kulkee iskuina minuuteissa. Pyrin työskentelemään niin, että muusikot kokevat soittavansa konserttia eivätkä säestävänsä elokuvaa. Yritän esimerkiksi löytää elokuvan aikajanasta muusikoille tilan soittaa solistiset osuudet niin vapaasti kuin se elokuvan asettamissa raameissa on mahdollista.”

Geigerin mukaan kapellimestari saa elokuvakonserteissa yleisöltä välittömän palautteen onnistumisestaan. Yleisö ikään kuin unohtaa istuvansa konserttisalissa ja eläytyy kuten elokuvaan eläydytään. ”Työskentelin kerran projektissa, jossa johdin viisi näytöstä Buster Keatonin Kenraali-elokuvaa. Kenraali on western, jossa on paljon aseiden laukauksia ja äänitehosteet tulevat yleensä lyömäsoittimista. Kapellimestarin pitää johtaa konsertti niin, että laukausten äänet osuvat täsmälleen oikeaan kohtaan elokuvaa. Kun ne osuvat, yleisö puhkeaa nauramaan – ja kun ne eivät osu, vitsi ei uppoa eikä yleisö naura. Viidestä esityksestä kolme onnistui juuri nappiin, koska yleisö nauroi, ja kaksi meni sitten vähän huonommin”, Geiger naurahtaa.

Star Wars – A New Hope -elokuvakonsertit oululaisyleisölle tarjoaa Oulun Musiikkijuhlat ja Oulu Sinfonia.

Teksti: Heli Perkkiö/Oulu Sinfonia
Kuva: Star Wars – A New Hope -elokuvan harjoituksista, c Elena Mindru-Turunen/OMJ sekä TM Lucasfilm LTD.