Oulu Sinfonian kausisarja käynnistyy torstaina 15.9. pohjoismaisilla mestariteoksilla.

Carl Nielsenin viides ja Jean Sibeliuksen viides – siinä Oulu Sinfonian resepti syyskauden ensimmäiseen kausikonserttiin, joka kantaa nimeä Jumalalliset mosaiikit. Ylikapellimestari Rumon Gamba muistaa kuunnelleensa kumpaakin teosta lapsesta saakka, ja niihin liittyy tärkeitä muistoja. Nielsenin hän yhdistää konserttimuistoon, Sibelius taas tuli tutuksi levyltä.

”Olen tuntenut nämä viidennet sinfoniat lähes koko elämäni”, Gamba sanoo. ”Muistan nuorena miehenä, kun Simon Rattle johti Nielsenin sinfonian BBC Proms -festivaalilla. Olin ällikällä lyöty. En ollut kuullut mitään vastaavaa, ja 6000-paikkainen Royal Albert Hall kuulosti upealta.”

”Sibeliuksen sinfonia oli yksi ensimmäisiä CD-levyjä, jotka vanhempani olivat ostaneet. Se oli uutta teknologiaa, ja sitä soitettiin todella paljon. Sinfonia oli myös ensimmäisiä sinfonioita, joita johdin yliopistoaikoinani, ja huomasin kuinka vaikea se onkaan!”

Gamballa on kokemusta myös sinfonian alkuperäisversiosta, jonka hän johti Australian Queenslandissa vuonna 2014, mutta pitkäaikainen haave Nielsenin esittämisestä samassa konsertissa toteutuu vasta nyt torstaina Oulussa.

Tanskalaisen Nielsenin sinfoniaa on pidetty säveltäjän arvoituksellisimpana. Sen on tulkittu saaneen inspiraatiota ensimmäisen maailmansodan jättämästä traumasta. Vuosina 1920–22 syntyneen teoksen kantavana teemana onkin kahden vastakkaisen voiman – hyvän ja pahan, aktiivisen ja passiivisen, pimeyden ja valon yhteenotto. Vaikka sinfoniaa pidettiin aikanaan modernistisena ja vaikeaselkoisena, historia on nostanut sen pohjoismaisen sinfoniakirjallisuuden merkkiteosten joukkoon. Sinfoniaa on toisinaan kutsuttu ”Nielsenin sotasinfoniaksi”.

Kahden pohjoismaalaisen mestarin lähes yhtä aikaa valmistuneet sinfoniat pureutuvat musiikkiin eri lähtökohdista.

”Olkoonkin vähän hullua, mutta olen usein miettinyt näiden kahden pohjoismaisen mestariteoksen yhdistämistä”, Gamba sanoo. ”Niissä on paljon samankaltaisuuksia, kuten päättyminen samaan sävellajiin ja muoto, joka ei noudata perinteisen sinfonia muotoa. Mutta vaikka ne on sävelletty vain muutaman vuoden päässä toisistaan, ne tuntuvat olevan täysin eri maailmoista, ja on kiehtovaa nähdä, miten ne asettuvat rinnakkain.”

Kiertueella hiottu timantti

Sibeliuksen viides sinfonia syntyi säveltäjälle ominaiseen tapaan yrityksen ja erehdyksen kautta, ja se kantaesitettiin peräti kolmasti. Sibelius oli kirjoittanut teosta varten useita luonnoksia, joista hän kokosi teoksen valmiiksi vuonna 1915. ”Kuin Isä Jumala olisi heittänyt alas mosaiikin palasia taivaan permannosta ja pyytänyt minua selvittämään, millainen kuvio on ollut”, hän luonnehti teostaan. Ensimmäinen versio ei Sibeliusta silti tyydyttänyt, eikä vielä toinenkaan, joten sinfonia sai vasta vuonna 1919 lopullisen muotonsa kolmannella yrittämällä. Siitä lähtien teos nauttinut mainetta Sibeliuksen ehkä suosituimpana sinfoniana.

Oulu Sinfonia vietti syyskuun alun soittamalla konsertteja Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa. Kiertueohjelmassa oli myös Sibeliuksen viides sinfonia, jonka oululaiset saavat nyt kuulla viimeiseen asti hiottuna esityksenä, Gamba lupaa.

”Tuonkaltainen teos todella hyötyy myös esityskerroista harjoitusten lisäksi”, Gamba sanoo. ”Se antaa meille mahdollisuuden tutustua teokseen yhä uudestaan, ja syventyä siihen yhdessä orkesterin kanssa.”

Lisätiedot, kuva- ja haastattelupyynnöt: Heli Perkkiö, Oulu Sinfonia, p. 044 703 7220 tai heli.perkkio@ouka.fi

Teksti: Oulu Sinfonia
Kuva: Rumon Gamba, c Kati Leinonen

Jumalalliset mosaiikit
Torstai 15.09. klo 19.00, Madetojan sali

Rumon Gamba kapellimestari
Oulu Sinfonia

Ohjelma
Carl Nielsen: Sinfonia nro 5 op. 50

Jean Sibelius: Sinfonia nro 5 Es-duuri op. 82